"och jag beklagar att namnet på din hund betyder kuk"

På tågresan till och från stockholm läste jag "I taket lyser stjärnorna". Om den är super uppskattad, så tycker jag att den är överskattad. För så bra tyckte jag inte att den var. Den var lixom okej. En annan bok av samma författare som jag håller på att läsa nu är dock väldigtbra, den heter "Det fattas en tärning". Den är magisk men tragisk. läs den vettja! Eller "Dyk i" som jag läste innan jag åkte till Stockholm, den är också brabrabra. Så här står det på baksidan av boken jag läser nu:
”Om ni hör någon ropa så är det jag. Jag är Puck. Jag är sexton år. Och jag är livrädd.”

Det här är boken om Puck. Hon är sexton år, och gör allt för att inte förlora kontrollen, inte låta någon komma för nära, inte visa vem hon egentligen är. Men en gång för väldigt länge sedan var hon 11 år, och bodde med sin mamma och sin pappa och sina guldfiskar i ett radhus i en småstad någonstans. En vanlig flicka i en vanlig familj, kan man tycka. Fast allt är inte vanligt i radhuset där Puck bor.

Det här är också historien om en pappa som försvann, och en mamma som stannade kvar. Om hur det är att vara rädd – rädd för arga röster, rädd för att folk ska försvinna. Det är en berättelse om svek och ilska, men också om vänskap, kärlek och – kanske – försoning.

Det fattas en tärning
nu, so! hejdå på er. 

Kommentarer
Postat av: Evelina

Åh, jag har också läst "Det fattas en tärning" :) Den är mycket bättre än "I taket lyser stjärnorna"!

2009-05-04 @ 17:41:14
URL: http://evelinamarina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0